Van Noord naar Zuid naar West

8 november 2015 - Kâmpôt, Cambodja

Daar ben ik weer. Inmiddels Vietnam van Noord naar Zuid door gereisd. De eerste stop na Hanoi was Ninh Binh/Tam Coc. Vergelijkbaar met Halong Bay maar dan op een rivier. Wij zijn hier een dagje geweest om dit met een bootje te ervaren en nat te worden geregend op de fiets. Top tijd! Na Ninh Binh vertrokken Eline en ik richting Hue. In Hue kan je de citadel bekijken en dat is dan ook wel ongeveer het enige. Dus wederom zijn we hier maar een dag gebleven. Allebei keken we erg uit naar Hoi An, een plaats waar we wat langer kunnen blijven dan een nacht want elke nacht in een ander bed (klinkt misschien raar) is best wel vermoeiend.

Hoi An is echter geweldig!! Super mooi weer, een strand op fiets afstand, een delicatesse winkel met echte kaas en heerlijk brood, Taylor shops, leuke lampionnetjes in het stadje en de slechtste kroeg ooit. In dit hostel ontmoeten we nog drie Nederlandse meiden die toevallig in dezelfde dorm slapen als wij; Eline2, Renee en Laura. De slechtste kroeg ooit heeft misschien wat uitleg nodig; muziek die slecht is en ook nog halverwege elk liedje stopt, te dronken mensen en dit gepaard met ook maar een beetje nuchterheid bij jezelf maakt het tot de slechtste kroeg. Oh ja en de naam is ook geweldig; the why not bar. Naast een beetje op het strand liggen en kleding laten aanmeten heb ik ook nog wat gedaan waar familie en vrienden nog wat aan hebben als ik terug ben; een cooking class gevolgd! Dus wie benieuwd is naar Vietnamees eten, Let me know ik organiseer een vietnamees avondje!

De volgende bestemming wordt Dalat, family hostel. Het ontvangst was overweldigend; knuffels en kusjes van al het personeel en dit gaat door zolang je in het hostel verblijft. Daarnaast kookt "mama" elke avond voor ons, heerlijk! In Dalat ben ik nog steeds met de vijf Nederlandse meiden en inmiddels ook met een Engels meisje (Lucy). De activiteit die we hier hebben gedaan is abseilen vanaf 25m hoge watervallen!! Echt super mega hartstikke gaaf en cool en vet!! Verder was er in Dalat niet zoveel te doen en het weer was ook niet bijster goed dus op naar Ho Chi Min city, ook wel Saigon genoemd. De chi tunnels en het museum bezocht. Verder lekkere koffie gedronken, massages en pedicure (voor het eerst in mijn leven!) gedaan en een beetje voorbereiden op Cambodja.

Inmiddels ben ik in Kampot , Cambodja. Phnom Penh hebben we voor een dag bezocht, ik vond dit een verschrikkelijke stad en ben blij dat ik er weg ben. De killing fields die je daar kunt bezoeken waren afschuwelijk. Baby's die tegen de boom werden geslagen voor de ogen van hun moeder en nog veel meer van dit soort afschuwelijke verhalen. Als je daar rond loopt zie je af en toe nog een verdwaald stukje bot of kledingstuk boven drijven. Eens in de zoveel maanden worden deze resten weer verzameld en opgeborgen. Niet voor te stellen wat voor een ramp er zich zo kort geleden heeft afgespeeld in Cambodja.

Hier in Kampot is het even bijkomen van dit bezoek en de enorme drukte in Phnom Penh.

1. Noor:
    18 november 2015