Noord-Thailand

4 oktober 2015 - Huay Xai, Laos

Nu begint het avontuur waarin ik "alleen" op reis ga. Hoewel ik vrij wel nooit alleen zal zijn is het toch even spannend. Wachtend in een mega lange rij voor een taxi van luchthaven naar station besef ik dat het zover is. 2 super maanden gehad met Desi en ik kijk er naar uit om de komende twee maanden andere mensen te leren kennen van diverse nationaliteiten. De taxirit van luchthaven naar station is nog wel even stressvol, ik ken weinig steden met zo'n erge trafic jam als in Bangkok. Gelukkig heb ik een heel lieve taxi chauffeur, hij lijkt een beetje op die aziatische meneer uit Ik hou van Holland die Nederlandse liedjes probeert te zingen. Uiteindelijk kom ik een half uur voordat de trein vertrekt aan op het station en gelukkig staat het mannetje wat mijn ticket heeft er nog! (Eigenlijk moest ik die een uur van te voren ophalen). Al snel heb ik contact met een groep backpackers en weet ik zeker dat ik nooit alleen hoef te zijn. Eenmaal in de trein val ik vrijwel direct in slaap.

Verassend genoeg staat er een man met een bordje waar de naam van mijn hostel op staat en free transfer. Dat is mooi meegenomen! Julies guesthouse is zeker een hostel wat ik iedereen kan aanraden, de plaats om leuke mensen te ontmoeten. 'S middags met een groep de stad verkend en 's avonds de night market bezocht die een beetje over crowded was. De tweede dag in Chiang Mai heb ik een bezoekje gepland naar Elephant Happy Home. En dit was geweldig!! Hier worden olifanten opgevangen die een niet al te goed leven hebben gehad. Wij konden de olifanten voeren en samen met de olifanten zwemmen. Al snel had ik een nieuwe beste vriend want ja ik had bananen! Het was een super ervaring om met de olifanten te zwemmen en een douche van ze te krijgen.
Eind van de middag ben ik samen met een Duitse jongen naar een tempel op de berg geweest met een mooi uitzicht over Chiang Mai. Eenmaal bij de tempel was er een ceremonie gaande, mooi om te zien hoe het er dan aan toe gaat.

De volgende dag was het tijd om naar Pai te gaan! Van verschillende mensen in mijn hostel in Chiang Mai heb ik begrepen dat Spicypai de place to be is. Na een 3.5 uur durende busrit, helemaal weg gestopt achterin de bus met een man naast mij die eigenlijk twee stoelen nodig had. Top rit! Eenmaal aangekomen in Pai begint het hard te regenen. In Pai is het kennelijk niet zo makkelijk om taxi's te vinden dus het duurde even voordat ik bij het hostel aan kwam. Maar het was het wachten waard! De bedden en bungalows zijn van bamboe gemaakt en het dak van bananen bladeren. Die avond kon ik gelijk aanschuiven bij een bbq. De volgende dag op pad gegaan met de scooter en een aantal mensen die ook in het hostel verblijven. De canyon bezocht en een waterval daar vlakbij. Dit ging allemaal nog erg goed! Eenmaal op de terugweg slip ik weg met de band van mijn scooter en lig ik plat op mijn snufferd. Gelukkig voor mij (of niet, maar net hoe je het ziet) ben ik wel gewend om flinke schaafwonden te hebben door het korfballen. De anderen helpen mij overeind en gooien water over de wonden heen. Daarna stap ik vrolijk weer op de scooter om terug te keren naar Pai. 'S avonds hebben we een aantal biertjes gedronken in een bar in het dorpje. Pai is echt een geweldig dorpje met een super sfeer!! De volgende dag stap ik bij iemand achterop omdat ik geen schoenen kan dragen en vertrekken we naar een andere waterval, jammer genoeg kan ik het water niet in maar het uitzicht was ook geweldig. De volgende dag vertrek ik, samen met een Amerikaanse jongen, vroeg richting Chiang Rai om daar de witte tempel te bezoeken en te overnachten zodat we de volgende dag de grens naar Laos kunnen oversteken. De witte tempel is bizar, een erg Chinese aangelegenheid. In de tempel zijn de muren beschilderd waar onder andere de minions, angry bird, spiderman and batman terug te vinden zijn.

Op dit moment bevind ik mij ergens in een boomhut in de jungle van Laos. Maar daar zal ik meer over vertellen in het volgende reisverslag.